|
Filmoteka
- autor : Rel-Club
09/01/2014 @ 00:18
Ciekawe strony
- autor : Rel-Club
08/01/2014 @ 13:26
Chrześcijaństwo - Postacie historyczne
- autor : Rel-Club
08/01/2014 @ 01:01
Bolesław Chrobry i Kościół
Bolesław, zwany później Chrobrym i Wielkim, urodził się w roku chrztu Polski - 966 - z rodziców jak na ówczesne pojęcia całkiem niemłodych. Mieszko liczył już wtedy przypuszczalnie dobrze ponad czterdzieści lat, Dobrawa przekroczyła trzydziestkę.
W chwili śmierci ojca miał Bolesław dwadzieścia sześć lat i dobrą szkołę rządzenia. Miał również już trzecią żonę. Pierwsza, nie znana z imienia, była Niemką. Druga - matka Bezpryma Węgierką. Oba małżeństwa zostały po prostu zerwane, niefortunne żony odesłane rodzicom. Trzecia z połowic Chrobrego nazywała się Emnilda i była córką Dobromira, księcia zachodniosłowiańskiego. Kronikarze sławią jej łagodny, miłosierny charakter i dobroczynny wpływ na męża. Zmarła w roku 1017. Wydała na świat dwóch synów - Mieszka i Ottona - oraz trzy córki.
/ czytaj więcej /
Zagadnienia religijne - religia a polityka
- autor : Rel-Club
07/01/2014 @ 02:54
Mieszko I - religia i polityka
W pierwszej połowie lat sześćdziesiątych X wieku stanęły na
przeciw siebie: potężna monarchia Ludolfingów i młode państwo
polskie. Oznaczało to zetknięcie się dwóch ekspansywnych,
nierównej mocy organizmów politycznych, pogańskiej Polski i świata chrześcijańskiego. Ideologia chrześcijańska, tak jak ją wówczas pojmowano, zawierała nakaz nawracania niewiernych i sankcjonowała wszystkie metody misyjne: pokojowe przekonywanie, przymuszanie siłą, zabór ziem pogańskich oraz wyniszczenie tych, którzy w obliczu miecza i pożogi nie chcieli się zaprzeć swoich pradawnych wierzeń. Na szerokim froncie ekspansji wschodniej Niemiec chrześcijaństwo stało się orężem politycznego panowania
niemieckich możnych i ujarzmiania plemion słowiańskich.
/ czytaj więcej /
Bibliografia
- autor : Rel-Club
06/01/2014 @ 02:30
 |
Bibliografia 11
Do działu bibliografia dodaliśmy następne 20 książek, na tematy związane z religioznawstwem, historią, kulturą i filozofią, ale nie tylko.
W tej chwili mamy 220 tytułów. Kilkanaście z nich można przeczytać we fragmentach a kilka w wersji integralnej. Dział jest nadal w rozbudowie. W najbliższym czasie dodamy kolejne pozycje. |
Audycje Radiowe - PR
- autor : Rel-Club
05/01/2014 @ 00:46
Religioznawstwo - Mitoznawstwo
- autor : Rel-Club
04/01/2014 @ 02:30
Mity jako integralna część kultury
Pytanie o miejsce mitów w kulturze zostało postawione, gdy uświadomiono sobie, że mit to w gruncie rzeczy nie rzeczywistość, a rzeczywistość to nie mit. Stało się to w czasach starożytnych za sprawą tych filozofów, którzy – z jednej strony – odmawiali rozpowszechnionym mitom prawa obywatelstwa w realnym świecie, z drugiej zaś kreowali i upowszechniali nowe lub przynajmniej istotnie zmodyfikowane stare mity. Takie podejście do mitów zostało zachowane również wówczas, gdy przeprowadzono gruntowne analizy naukowe dotyczące ich powstawania i funkcjonowania w kulturze, uznając tym samym, że stanowią one jej integralną część.
/ czytaj więcej /
Filmoteka
- autor : Rel-Club
03/01/2014 @ 03:00
Chrześcijaństwo - Wprowadzenie
- autor : Rel-Club
01/01/2014 @ 10:55
Kościół za Sewerów
Ostatni z Antoninów, Kommodus, zamordowany w roku 193, pozostawił Cesarstwo w stanie przerażającej anarchii. Władzę objął Afrykańczyk, Septymiusz Sewer. Skończył się czas cesarzy filozofów. Sewer jest administratorem, który przywraca w Cesarstwie ład. Stosunki między Cesarstwem a Kościołem przybierają nowy obrót. Sewer nie żywi wobec chrześcijan intelektualnej antypatii Marka Aureliusza. Jego małżeństwo z Julią Domną, córką wielkiego kapłana z Emesy, otworzy bramy Cesarstwa dla religii Wschodu. W swoim otoczeniu będzie miał chrześcijan. Ma jednakże autorytarną koncepcję mocarstwa. Tymczasem o ile niektórzy chrześcijanie przychylają się do porozumienia z państwem rzymskim, inni pozostają zwolennikami postawy bardziej nieprzejednanej.
/ czytaj więcej /
Życzenia
- autor : Rel-Club
31/12/2013 @ 19:39
Redakcja strony religie.424.pl składa wszystkim czytelnikom najserdeczniejsze życzenia Szczęśliwego Nowego Roku
Chrześcijaństwo - Postacie biblijne
- autor : Rel-Club
31/12/2013 @ 03:16
Adam i Ewa
Opisana jest w Biblii dokładnie historia, jak z żebra Adama Bóg Jahwe stwarza kobietę i przyprowadza ją do organodawcy. Ani goły Adam, ani goła kobieta nie krępują się przed sobą. W raju, w którym mieszkają, czai się jednak złowrogi wąż, który kusi głupią babę. Chodzi konkretnie o smakowite, ale zakazane jabłko z rajskiego sadu. Goła kobieta zrywa je oczywiście, łamiąc nakaz Boga Jahwe, czyli grzesząc. W tym momencie zaś stają się symetrycznie dwie rzeczy (podaję w paru najbardziej współczesnych tłumaczeniach, żeby nie być posądzonym o manipulację tekstem): „A wtedy otworzyły się im obojgu oczy i poznali, że są nadzy; spletli więc gałązki figowe i zrobili sobie przepaski” (Biblia Tyniecka, Poznań 1971, A).
/ czytaj więcej /
Audycje Radiowe - PR 3
- autor : Rel-Club
30/12/2013 @ 05:27
Religioznawstwo - religie pierwotne
- autor : Rel-Club
29/12/2013 @ 20:08
Pramatki
W Dolnej Austrii, między miastami Melk i Krems, znajduje się jeden z najbardziej uroczych zakątków nad brzegiem tylekroć opiewanego Dunaju. Między wydłużonymi, bogato rozczłonkowanymi grzbietami górskimi rzeka płynie wąskim, lecz głębokim korytem. Na stromych zboczach przeplatają się lasy i kwitnące winnice, a liczne ruiny zamków spoglądają z wysokich skał w dół ku Dunajowi. Prastary szlak wędrówek prowadził lewym brzegiem przez Wachau. Tędy przechodzili bajeczni Nibelungowie w swej drodze do kraju króla Etzela. Tędy, wiele tysięcy lat przed nimi, ciągnęli łowcy epoki lodowej. Ale ta okolica za ich czasów wyglądała całkiem inaczej. Nie był to kraj uprawny, brak też było gęstych lasów, ponieważ klimat był zimny i niegościnny. (...)
/ czytaj więcej /
Filmoteka
- autor : Rel-Club
27/12/2013 @ 22:49
Azja - Anatolia
- autor : Rel-Club
27/12/2013 @ 04:25
Bogowie Hetytów
Osobne miasta-państwa anatolijskie łączyły się stopniowo w jedną całość dzięki zdolnościom królów Hattusas, ale zachowały do końca lokalne rady oraz większość lokalnych praw. Chyba i w sprawach religii każda wspólnota zachowała swą niezależność, ponieważ scentralizowanie władzy w Hattusas dotyczyło przede wszystkim spraw cywilnych i wojskowych. Ostały się lokalne świątynie, ich kult pozostał nienaruszony. Polityka królów zmierzała raczej do powiększenia niż do umniejszania ich znaczenia, ponieważ królowie jednocześnie pełnili osobiście także urząd najwyższego kapłana w państwie.
/ czytaj więcej /
|
|