Religioznawstwo
Zagadnienia Religijne
Europa Pogańska
Azja
Hinduizm i odłamy
Judaizm i odłamy
Chrześcijaństwo i odłamy
Islam i odłamy
Afryka
Ameryka
Australia i Oceania

- Japonia - Świątynie buddyjskie w Japonii

Świątynie buddyjskie w Japonii
Oficjalne początki buddyzmu w Japonii datowane są na około 552 rok. Głównym jego propagatorem w VI w. był książę regent Shotoku Taishi (572 - 622). Finansował budowę wielu świątyń w ówczesnej stolicy Heijo-kyo i okolicach m.in. założoną w 607r. świątynię Horyuji koło Nary oraz Shitennoji w Osace. Świątynie zwane tera (wyr. poch. koreańskiego) zaczęły powstawać obok dotychczasowych chramów shintoistycznych. Buddyjskie klasztory skupiały bractwa mnichów (bodzu) lub mniszek (ama).
W 701 roku cesarz Shomu (701-756) wydał ogólnopaństwowy edykt nakazujący budowę świątyń (koku-bunji) i klasztorów w każdej prowincji Japonii.

Foto. Świątynia Godaido w Matsushima

Mnich Kukai (714 - 835) był założycielem klasztoru na szczycie góry Koya-san, a po dwuletnim pobycie w Chinach został opatem świątyni Todaiji założonej w 752 roku.

 Foto. Świątynia Chion-in w Kioto /główna brama Sanmon

Jednym z najsilniejszych ośrodków buddyzmu w okresie Heian (794 -1185) była świątynia Enryakuji na górze Hiei koło Kioto. Z upływem czasu nastąpił rozpad pierwotnego buddyzmu na kierunki (szkoły), z których niektóre stały się potem prężnymi sektami. Od okresu Nara (710 - 794) każda świątynia buddyjska związana była tylko z jednym kierunkiem buddyzmu.
 
Wśród buddyjskich świątyń można wyróżnić trzy kategorie architektoniczne: wayo (styl japoński), daibutsuyo (styl Wielkiego Buddy) i karaya (styl chiński). Przed głównym wejściem do świątyni znajdują się dwie bramy - wewnętrzna i zewnętrzna. Główna brama wejściowa (mon) - to osadzony na siedmiu filarach dach, często z widokowymi galeryjkami.

Fot. Świątynia Daigoji w Kioto / Pagoda z 951r.

Podstawowym elementem starych świątyń była pagoda (to), w której przechowywano buddyjskie relikwie. Charakterystyczna struktura pagody wywodzi się od indyjskiej stupy i występuje zwykle jako budowla trzypiętrowa (sanju no to) lub pięciopiętrowa (goju no to). Nad pagodą wznosił się dekorowany maszt (sorin) wysokości 15m. będący symbolem drogi wyzwolenia poprzez nirwanę.
Obok pagody wybudowana była główna hala (kondo, hondo, butsuden, amidado lub hatto) oraz hala kazań (kodo) i skarbiec, w którym przechowywano święte sutry i dary dla świątyni. Poszczególne obiekty połączone były krytymi galeriami (kairo). Z upływem czasu, pagoda stała się jednym z wielu elementów zespołu świątynnego, w skład którego wchodziła wieża z bębnami, dzwonem i święte źródło. Dookoła znajdowały się pobudowane cele mnichów (dzobo).

Foto. Świątynia Kenchoji w Kamakura / dzwon świątyni z 1255 r.

Budynki świątyń były wykonane z drewna w konstrukcji słupowo - belkowej. Architektura świątyń buddyjskich zachowywała ludzką skalę i unikała sztucznej ozdobności. Podkreślała za to cechy materiału konstrukcji drewnianej i powiązania z jej otaczającą naturą. W 692 roku istniało przypuszczalnie w Japonii ok. 545 klasztorów i świątyń buddyjskich wzniesionych na kamiennych platformach ze ścianami ozdobionymi czerwoną laką oraz dachami krytymi półkolistą dachówką.

W okresie Heian (794 -1185) architektura świątyń nawiązywała do wczesnych sanktuariów na palach (Ise), ponad ziemią, odrzucając przestrzeganą dotąd symetrię całego zespołu. Dachy kryto dachówką z kory cyprysu a ściany pozostawiano z niemalowanego drewna jak w jedynym zachowanym przykładzie z tego okresu - kondo i pagoda świątyni Muroji koło Nary.

Fot. Świątynia Horyuji w Nara

Odłam buddyzmu Zen, jaki wyłonił się Japonii w okresie Kamakura (1185 -1333) wywarł wielki wpływ na prostotę późniejszej architektury i sztuki Japonii. Wśród obiektów świątyni zen szczególną uwagę zwraca pawilon herbaty, w którym odbywały się ceremonie picia herbaty. Jeden z wybitnych mistrzów zen Dogen Kigen (1200 -1253) w 1233 r. na miejscu świątyni Gokurakuji założył klasztor Kosho Horinji, a w 1244 r. przyjął opactwo klasztoru Dajbutsuji zmieniając jego nazwę na Eiheiji (pref. Fukui). Po dzisiejszy dzień w tym miejscu znajduje się najważniejsza świątynia zen soto w Japonii.

Fot. Świątynia Nanzenji w Kioto

W XVI w., w okresie Momoyama (1573 -1603), oraz Edo (1603 -1868) pojawia się tendencja w sztuce i architekturze Japonii do silnej ornamentyki i szczegółów.

Współcześnie w każdym japońskim mieście istnieje co najmniej jedna świątynia, a duże miasta takie jak Kioto, posiadają ich nawet kilka tysięcy. Do najbardziej atrakcyjnych miejsc w Japonii z uwagi na wyjątkową jakość zabytkowych kompleksów buddyjskich świątyń należą: Kyoto, Nara, Kamakura oraz góra Koya-san.

Fot. Świątynia Motsuji w Hiraizumi

-----
Wybrane słynne japońskie świątynie znajdują się na stronie:
http://www.japonia.org.pl/?q=pl/node/103
Świątynie buddyjskie w Japonii
Kornel Drzewiński

Data utworzenia: 22/03/2009 @ 15:44
Ostatnie zmiany: 30/11/2015 @ 23:56
Kategoria : - Japonia
Strona czytana 4638 razy


Wersja do druku Wersja do druku

 

Komentarze


Komentarz #1 

autor : Joszi 15/05/2010 @ 18:14

Super sprawa takie Świątynie .jako Buddyscie brakuje mi takich(architektura) w Polsce .Chciałbym je kiedyś odwiedzićwinkeek
 

Reklama

 
Trzecie Oczko
L-26-2663-keshava_temple__somnathpur__karnataka__india-Z00DUGSX.jpgL-15-1577-counting_on_karma_tibet-Z00DDU4M.jpgL-21-2158-kavadis_holding_procession__festival_of_purification__singapore-Z00DC6K9.jpgL-21-2190-monks_on_rooftop_of_monastary__tikse__jammu_and_kashmir__india-Z00DAFQM.jpgKashi-Vishwanath-Temple.jpgpilgrim-3.jpgL-21-2154-swayambhunath_monkey_temple__kathmandu__nepal-Z00DC8VZ.jpgLalibela.jpgpilgrim.jpgL-16-1600-rajastani_dancers_at_annual_elephant_festival__jaipur__india-Z00DF6U9.jpgL-21-2171-buddhist_monks_worshipping_inside_temple__wat_phrathat_doi_suthep__chiang_mai__thailand-Z00DCKNH.jpgGloje.JPGZen temple.jpgkali-temple-calcutta.jpg~c200.jpgmuslim-4.jpgL-21-2164-pillars_in_the_temple_of_sobek_and_horus__kom_ombo__egypt__north_africa__africa-Z00DCALL.jpgL-11-1173-decorated_and_painted_elephants_posing_for_judges_at_annual_elephant_festival__jaipur__india-Z000U4VZ.jpgMuslims.jpgL-16-1659-a_child_enacts_the_life_of_hindu_god_krishna_during_janamashtami_celebrations-Z00DGLY5.jpghinduism.jpgTriveni-Ghat.jpgfemalemonks.jpgmonc.jpgMasjid.jpgL-22-2271-novice_buddhist_monks__doi_kong_mu_temple__mae_hong_son__northern_thailand__asia-Z00DZQA2.jpgL-21-2187-men_in_traditional_costume_carrying_phra_bang_buddha_image__luang_prabang__laos-Z00DABWA.jpgL-21-2177-thian_mok_keng_temple__singapore-Z00DCUTI.jpgL-21-2189-man_in_traditional_costume__delhi__india-Z00DAF8C.jpgPraying-Candles.jpgL-21-2177-the_12th_century_keshava_temple__mysore__karnataka__india-Z00DCU2L.jpgMahyavanshi.jpgL-27-2724-chinese_new_years_annual_parade__singapore-Z00DNYBN.jpgLalibela-Genna.jpgbahaisquare.jpegmountain-monastery.jpgL-21-2177-the_shee_neelchara_seva_sangha_temple__hauz_khas__delhi__india-Z00DCU9T.jpgBorobudur Temple.jpgLDS Temples.jpgmonk-2.jpegL-16-1627-a_line_of_pilgrims_visiting_the_the_taj_mahal-Z00DFR5W.jpgL-11-1177-costumed_figures__part_of_ati_atihan_festival__kalibo__aklan__philippines__western_visayas-Z000UCNN.jpgislam-2.jpgrozeta.jpgSri-Kalahasti-temple111.jpg
Reklamówka
Rel-Club
Sonda
Czy jest Bóg?
 
Tak
Nie
Nie wiem
Jest kilku
Ja jestem Bogiem
Ta sonda jest bez sensu:)
Prosze zmienić sondę!
Wyniki
Szukaj



Artykuły

Zamknij - Japonia

Zamknij BAHAIZM

Zamknij BUDDYZM - Lamaizm

Zamknij BUDDYZM - Polska

Zamknij BUDDYZM - Zen

Zamknij JUDAIZM - Mistyka

Zamknij NOWE RELIGIE

Zamknij NOWE RELIGIE - Artykuły Przekrojowe

Zamknij NOWE RELIGIE - Wprowadzenie

Zamknij POLSKA POGAŃSKA

Zamknij RELIGIE WYMARŁE - Archeologia

Zamknij RELIGIE WYMARŁE - Bałtowie

Zamknij RELIGIE WYMARŁE - Manicheizm

Zamknij RELIGIE ŻYWE - Konfucjanizm

Zamknij RELIGIE ŻYWE - Satanizm

Zamknij RELIGIE ŻYWE - Sintoizm

Zamknij RELIGIE ŻYWE - Taoizm

Zamknij RELIGIE ŻYWE - Zaratustrianizm

-

Zamknij EUROPA I AZJA _ _ JAZYDYZM* <<==

Nasi Wierni

 2372775 odwiedzający

 29 odwiedzających online