|
Ciekawe strony
- autor : Rel-Club
07/09/2013 @ 18:28
Chrześcijaństwo i odłamy - Wprowadzenie
- autor : Rel-Club
06/09/2013 @ 10:38
Chrześcijaństwo w późnym antyku - 1
Nowa religia głęboko zmieniła mentalność i elit, i mas, przekształcała się także i ona sama. Droga, którą przeszła do końca wieku V, w większym stopniu zakreśliła jej postać niż następne wieki po dzień dzisiejszy.
Upowszechnienie religii chrześcijańskiej było procesem powolnym. W czasie pierwszych pokoleń powstały gminy przede wszystkim w miastach wschodnich: w Palestynie, Syrii, Azji Mniejszej, Grecji, Egipcie. Także na Zachodzie zwolennicy chrześcijaństwa rekrutowali się początkowo ze środowisk
greckojęzycznych (w Rzymie językiem Kościoła w II w. był ciągle grecki). Tereny europejskie poza Italią i Grecją nie były w dziele chrystianizacji obszarami uprzywilejowanymi. Główne ośrodki nowej religii (poza Rzymem, którego rola była
mimo wszystko długo ograniczona) znajdowały się na południu i wchodzie: w Aleksandrii, Antiochii, miastach Azji Mniejszej, w Kartaginie.
/ czytaj więcej /
Azja - Bliski Wschód
- autor : Rel-Club
05/09/2013 @ 19:41
Świat bóstw ugaryckich
Przed odkryciem tekstów mitologicznych w Ugaryt niewiele wiedzieliśmy o syryjskiej religii okresu brązu. Były wprawdzie znane imiona wielu bóstw kananejskich, lecz źródłem tej wiedzy były babilońsko-asyryjskie pisma klinowe, egipskie pisma hieroglificzne oraz księgi Starego Testamentu.
Podczas gdy informacje z obu pierwszych źródeł były nader skąpe, to wiadomości ze Starego Testamentu przysłaniała szata polemicznych i tendencyjnych zniekształceń, przez którą tylko
miejscami można było dostrzec istotny kształt rzeczy. Pochodzące bezpośrednio z Syrii inskrypcje są przeważnie późniejsze (głównie I tysiąclecie p.n.e.) i dotyczą prawie bez wyjątku “aktów erekcyjnych" wznoszonych budowli lub są formułkami dedykacyjnymi.
/ czytaj więcej /
Chrześcijaństwo i odłamy - Postacie historyczne
- autor : Rel-Club
31/08/2013 @ 21:09
Biskup Jordan
Jeżeli daty klęsk czy porażek Mieszka zadanych mu przez Wichmana nie dają się dokładniej oznaczyć, jeżeli zdają się one być nieco późniejsze niż zajęcie Łużyc przez Gerona, jeżeli też nie znamy dokładnie daty, kiedy Mieszko uznał swą zależność od cesarstwa, to już w niedługim czasie po tym zaborze Gerona spotykamy daty, które zdają się być pewne.
I jeżeli poprzednio brak nam wiadomości o Polsce, to od r. 965 mamy ich sporo. Wcale licznie płynące od r. 965 wiadomości o nie znanej dotychczas Polsce świadczą o coraz to rosnącym zainteresowaniu, które budziło u Niemców pojawienie się nowego sąsiada, a zarazem nowego czynnika w ich polityce wschodniej.
/ czytaj więcej /
Religioznawstwo - Wprowadzenie
- autor : Rel-Club
28/08/2013 @ 23:46
Chrześcijaństwo a pogaństwo
Zacznijmy nasze studium od stwierdzenia, że społeczności przedchrystiańskie były sakralne, tzn. według Webstera – „złączone rytami religijnymi”. Społeczność sakralna mając mentalność zbiorową („stadną”), zakłada bezwarunkową lojalność każdego jej członka wobec religijności wspólnej całej zbiorowości – religijność jednostki w oczywisty sposób określa sama jej przynależność do danej grupy. Integrującym elementem więzi społecznej takiego społeczeństwa jest życie sakramentalne (liturgia). Świątynia, jako centrum życia, w szczegółach określa normy postępowania obowiązujące w tej społeczności, co nadaje wymiar sakramentalny (ceremonialny) całemu życiu społecznemu.
/ czytaj więcej /
Europa Pogańska - Goci
- autor : Rel-Club
27/08/2013 @ 02:40
Polscy Goci
Legenda Gotów, którzy w 410 r. złupili Rzym, narodziła się na ziemiach polskich. To stąd Goci rozpoczęli swój triumfalny marsz na południe. Potwierdzają to wykopaliska prowadzone na poligonie wojskowym w okolicach Nowego Łowicza w woj. koszalińskim. Rzym splądrowało to samo plemię, które wcześniej zabiło rzymskich cesarzy: w 251 r. Decjusza, a w 378 r. Walensa. Nigdy wcześniej żaden cesarz nie zginął z rąk barbarzyńców. Rzymian szokowało też to, że łupieżcy byli jedynym ludem Północy, który przyjął chrześcijaństwo.
Historyk gockiego pochodzenia Jordanes, który korzystał z pracy Kasjodora i prisca carmina, tradycji ustnej przekazywanej z pokolenia na pokolenie, opisał w VI w. w dziele „Getica" wędrówkę tego ludu z na wpół mitycznej, północnej krainy zwanej przez nich Skandza.
/ czytaj więcej /
Ciekawe strony
- autor : Rel-Club
26/08/2013 @ 18:00
Informacje - Imprezy
- autor : Rel-Club
24/08/2013 @ 23:51
Europa Pogańska - Rzym
- autor : Rel-Club
24/08/2013 @ 18:57
Życie duchowe Imperium w III wieku - 2
W tak złożony sposób przedstawia się obraz życia religijnego w III wieku. Widzimy, jak cesarze i urzędnicy, miasta i świątynie poddają się falom nowej pobożności, obserwujemy gminy religijne nowych bóstw zarówno w metropoliach handlowych, jak i obozach wojskowych. Pojawiają się sekty hermetyczne i gnostyczne. A przecież było jeszcze wielu ludzi we wszystkich warstwach społecznych, którzy w obawie o byt nie zadowalali się objawieniami i misteriami, ale żądali konkretnych informacji o najbliższej przyszłości i domagali się praktycznych recept na opanowanie materii.
I takie wymagania też były spełniane. Astrologia i magia w owej epoce w jeszcze większym stopniu niż dawniej oferowały swe doktryny i techniki. Zapożyczały przy tym to i owo od systemów religijnych, a nawet posługiwały się dla swych celów nauką.
/ czytaj więcej /
Europa Pogańska - Rzym
- autor : Rel-Club
23/08/2013 @ 19:20
Życie duchowe Imperium w III wieku - 1
Nigdzie nie widać kryzysu świata antycznego tak wyraźnie jak w dziedzinie życia duchowego. Nauczanie, twórczość literacka, postawy filozoficzne i religijne wykazują poważne zachwianie wszystkich dotychczasowych wartości.
A jednocześnie rysują się, tak jak i w innych dziedzinach, zalążki całkiem nowego porządku. Z kryzysu III wieku człowiek antyczny miał wyjść całkowicie odmieniony.
Z pozoru instytucje oświatowe istniejące w miastach greckiego Wschodu bądź działające od początku cesarstwa we wspólnotach zromanizowanego świata funkcjonowały prawidłowo.
/ czytaj więcej /
Rel-Club - Filmoteka
- autor : Rel-Club
22/08/2013 @ 01:01
Europa Pogańska - Słowianie
- autor : Rel-Club
21/08/2013 @ 01:36
Ludowe kosmogonie a problem religii Słowian zachodnich
Na historię o powstaniu świata składa się kilka fabuł, przy czym w materiale folklorystycznym odnajdujemy zarówno opowieści będące realizacjami pojedynczych wątków, jak i teksty łączące kilka z nich, co uprawnia nas, jak sądzimy, do całościowego ujmowania tradycji o zaraniu dziejów. Takie podejście wspiera także systematyka Juliana Krzyżanowskiego, w której zajmujący nas materiał, choć uporządkowany według odpowiednich typów, jest jednocześnie zgrupowany w jednym poddziale pt. Powstanie kosmosu.
Najogólniej mówiąc, opowieści te przedstawiają nam następującą historię: na początku świata Bóg i diabeł – ukazani jako równorzędni w swych mocach kreacyjnych partnerzy – spacerują po wodach pierwotnego morza.
/ czytaj więcej /
Filmoteka
- autor : Rel-Club
20/08/2013 @ 03:19
Chrześcijaństwo i odłamy - Postacie historyczne
- autor : Rel-Club
18/08/2013 @ 02:02
Mieszko I - między pogaństwem a chrześcijaństwem
Pierwszą wiadomością, jaką mamy o Mieszku, jest opis jego postrzyżyn i cudownego przywrócenia ślepemu od urodzenia dziecku wzroku. Kronikarz Anonim-Gall, który barwnie i obszernie opisuje to legendarne wydarzenie, dorzuca tu, jakoby objaśnienia świadków tego wydarzenia, że uszczęśliwiony tym cudem ojciec chłopca Ziemomysł, jak i obecni widzieli w tym wróżbę, iż chłopiec jest przeznaczony przez los do wielkich czynów, że jak on cudownie przejrzał, tak i kraj, którym ma rządzić w przyszłości, cudownie się zmieni i przejrzy. Że jest to aluzja do znacznie późniejszego przejścia do chrześcijaństwa, nie może ulegać wątpliwości.
W pojęciach duchownych chrześcijańskich poganin czy społeczeństwo pogańskie byli ślepi. Dopiero wiara chrześcijańska przywracała im wzrok, wzrok duszy oczywiście, którym mogli oglądać prawdę, oglądać Boga.
/ czytaj więcej /
Chrześcijaństwo i odłamy - Wprowadzenie
- autor : Rel-Club
15/08/2013 @ 16:29
Chrystianizacja Szkocji
J. D. Mackie wymienia pięć głównych czynników, które miały wpływ
na ukształtowanie się jednolitego narodu szkockiego:
• w większości celtyckie pochodzenie,
• przyjęcie chrześcijaństwa,
• powstanie państwa Piktów i Szkotów,
• ataki plemion skandynawskich,
• zagrożenie ze strony Anglii
Chrystianizacja Szkocji prowadzona była z dwóch kierunków: brytańskiego i irlandzkiego. Chrześcijaństwo w rzymskiej Brytanii pojawiło się dość wcześnie. Orygenes (185-254), w czwartej homilii do proroctwa Ezechiela z ok. 240 r. mówi o chrześcijaństwie jako o sile jednoczącej Brytów. Wiadomo także, iż w soborach w 314 r. w Arles (Galia) i w 359 r. w Arminium (Italia) brali udział trzej biskupi brytańscy.
/ czytaj więcej /
|
|